Författare Ämne: QuadCopter - Planering/bygge/feedback  (läst 4477 gånger)

MrEbola

• Gäst
QuadCopter - Planering/bygge/feedback
« skrivet: juli 22, 2012, 08:21:57 PM »
Erik heter jag. Upptäckte FPV och quadcopters för ett tag sedan och har gått och grunnat en del på ett bygge sedan dess.
Nu har jag äntligen lagt upp en ungefärlig budget som garanterat kommer att spricka och börjat skissa på en design som jag hoppas kommer kunna fungera.
Jag jobbar med fjärrstyrda farkoster, interna referenssystem, motionsensorer och GNSS så jag hoppas kunna omsätta min kunskap i mitt bygge. Jag vill gärna ha massor med feedback på allt jag tycker och tänker eftersom att jag är ny med saker i den här lilla skalan och vet inte vad som faktiskt spelar roll och vad som bara är överarbete.

Jag har valt att rita upp en X-quad med en kamera monterad i framkant. Tanken är att ramen ska ha hög hållfasthet och klara framtida uppgraderingar utan några större bekymmer. Den ska vara lätt att modifiera samt ett COG nära konstruktionens mitt där jag har tänkt att placera en Dji Naza M.
Alla delar jag har ritat upp har också fått korrekt vikt så att jag kan bestämma var dom ska sitta samt räkna ut totalvikten på farkosten.
Som det ser ut nu så har jag bara valt några komponenter på måfå för att kunna rita modellen och hoppas med er hjälp kunna välja ut bra delar att bygga av.

Motorer: 1000Kv med 8" propellrar
ESC: Har bara valt ut medelstorlek och vikt
Styrenhet: Naza M
Radio/mottagare: Spektrum DX6i/AR6210
Ack: Minst 3000Mah
GoPro kamera
Till detta kommer ju även FPV detaljer men jag ska lära mig flyga prylen först.

Stommen är av kolfiber och byggd i 3 nivåer. Armarna är runda för maximal styrka och ca 2mm tjocka. Alla infästningar kommer jag bygga av acetal. Total vikt på konstruktionen med skruvar: 265g
Rotor-rotor mått är just nu i ritningen 810mm. Ska man göra dom så korta som möjligt eller blir den stablare med längre hävarmar?

Uppifrån

Sida

Framifrån

Närbild på de 3 nivåerna. Min tanke är att antenner får bo högst uppe där jag kan skärma av dom. På mellanvåningen for Nazan bo och längst ner motorstyrning. Batteriet kommer att få hänga under för att få ner tyngdpunkten där jag vill ha den.
COM sitter i detta skede en liten bit ovanför det mittre planet, mitt där jag vill ha det nära gyrot och accelerometrar:
Center of mass: ( millimeters )
   X = 1.68
   Y = 10.27
   Z = 2.11

Totalvikt idag med all utrustning förutom videosändare är ca 1425g. Det tillkommer några gram till för kablar samt ett servo för kameratilt.
Är detta mycket?

Jag tänkte att nästa steg är att beräkna vilken motorstyrka och batteri som krävs för ca 15-20 min flygtid.

Tankar? :)

Utloggad dezent

• Administrator
  • Sr. Member
  • Antal inlägg: 358
    • Visa profil
SV: QuadCopter - Planering/bygge/feedback
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2012, 11:57:27 PM »
Fin design, verkar bli ok vikt med :)
Jag tror du ska sikta på 10" proppar om du vill öka på
flygtiden, om den väger runt 1600 ink motorer och lipo
skulle jag gissa att Tiger 900kv, 10" APC, 2x3300mah 3S skulle funka

Jag undrar också om du sett design som liknar denna? http://forums.openpilot.org/topic/10927-official-iconix-x-fpv-frame-designed-around-openpilot/
Jag tror det är framtiden för fpv quad.

Lycka till och kul tråd :)
QAV500 med Openpilot Revolution
DJI Phantom
Trex 700E VBar | Trex 500 FPV
Futaba T8FGS | EzUHF

Driver fpv.nu

MrEbola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2012, 06:48:54 PM »
Tack för din input!

Jag har kikat lite efter en bra leverantör av Tiger motorer men har inte hittat något vettigt ännu. De flesta har bara 2216 800kv och den verkar vara ganska mycket slöare än 900KV varianten om man kikar på specarna...framför allt om man ska ha 10". Jag har hittat en snubbe på Ebay som säljer 4st 2216 900kv för ca 1300:-... Är det rimligt? Så fort man googlar så hittar man 78 halvseriösa sidor där allt är out of stock så det är en djungel :P

Den Iconic designen var helt klart intressant! Massor med plats för utbyggnad och payload! Ser oerhört robust ut men om man väl bryter sönder en sån arm så är det ju inte det lättaste att fixa fram :) From tills att jag kan flyga dom här ordentligt så håller jag mig nog till simpla konstruktioner i komposit som jag kan göra hemma :P

Utloggad dezent

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2012, 12:36:35 AM »
Jag och vänner har handlat av http://myworld.ebay.com/notrami/&_trksid=p3984.m1439.l2754
Väldigt trevlig och har bra priser, kolla även www.pitchup.se dom har säkerligen MT2216-900kv i lager :)

Ja du har rätt, armarna är inte lätta att bara byta ut men om du använder samma fästen som du har i din design
och använder heli bommar istället så kanske det är mer lockande?
En sådan skulle iaf jag vilja ha.
DJI Phantom
Futaba T8FGS | EzUHF

Driver fpv.nu

MrEbola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2012, 02:48:42 PM »
Efter att ha rotat runt lite på nätet har jag hittat en del prylar som är användbara off-the-shelf som nu är på väg hem till mig. Dessutom har jag beställt all kolfiber som behövs.

Justeringar:
Kolfiberbommar längre än 250mm är ett gissel om man inte vill betala flera hundra för dom så jag har kortat dom i min modell och rotor till rotor är nu ca 650mm
Infästningarna till bommarna är i CNC fräst aluminium och likaså motorfästena (kommer iaf att visa sig när de dimer ner i brevlådan)
10" proppar
Ommöblering av alla enheter inuti så att COG verkligen hamnar mitt i gyrot.

Tjänar man något på att ha 2st 3300 mah batterier gentemot ett större? Jag funderar på 8000 mah batteriet. En totalvikt på 1650g med det batteriet är väl inte fy skam?
Tips på bra 40A ESC? Jag antar att det är rätt stor skillnad på fabrikaten, framför allt om det ska palla 400Hz.

Jag ser helt klart vad du menar och troligtvis kommer jag att börja skissa på något liknande framöver :) Först ska den här upp i luften!
« Senast ändrad: juli 27, 2012, 02:51:23 PM av MrEbola »

Utloggad dezent

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2012, 12:33:41 AM »
Kul att prylarna börjar trilla in :)

De flesta esc i storleken för multirotor är gjorda av hobbywing och sedan brandade
av diverse företag, t.e.x. Plush, Rctimer, Mystery osv osv och man kan nästan alltid
säga att ett esc som är kompatibelt med hobbywing eller turnigy programmeringskort
är ett hobbywing esc.

Det har kommit ny mjukvara för esc som använder Atmel cpu, den kallas för RapidESC eller TurboPWM
den gör att dina esc svarar MYCKET snabbare på input och ger dig en rejält mycket stabilare
multi än vad orginalmjukvaran ger dig på t.e.x. plush
http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs
Kolla listan över esc´s som kan köra RapidESC/Simonk mjukvaran.

Det finns även en för nyare plush som kör Silabs, den är även intressant för folk som flyger Gaui 500X
då GU-ESC GE-184 18A eg är ett plush/hobbywing 12A med kylfläns och med ny mjukvara blir det verkligen
skillnad på stabilitet.
http://forums.openpilot.org/topic/10162-turbopwm-on-silabs-based-esc/

Tror du verkligen att du kommer behöva 40A esc på en maskin som väger 1650g? min Gaui 500X
kör på 18A esc och Tiger MT2216-900kv på ganska exakt samma vikt med 10" APC .
DJI Phantom
Futaba T8FGS | EzUHF

Driver fpv.nu

Utloggad Claes P

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2012, 10:07:30 AM »
Tror du verkligen att du kommer behöva 40A esc på en maskin som väger 1650g? min Gaui 500X
kör på 18A esc och Tiger MT2216-900kv på ganska exakt samma vikt med 10" APC .

+1

Utloggad dezent

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2012, 10:59:49 AM »
Vart hittar du 3S 8000mah? det låter ju toppen, jag tror du sparar vikt på att
köra ett stort lipo.
DJI Phantom
Futaba T8FGS | EzUHF

Driver fpv.nu

MrEbola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2012, 11:23:12 AM »
Tack för informationen och länkarna! Det hjäler en hel del :)

Jag kikade på specarna för MT2216 motorerna och har för mig att det stog max continous current 20A och max burst 40A och tänkte därför att jag skulle dimensionera bygget utan flaskhalsar. Min plan är att eventuellt modda mitt bygge sen för att bära min systemkamera.
Det är ni som sitter inne på kunskapen och det är därför den här tråden finns :) Det bör altså räcka med en 18-20A esc utan problem då?

8000mah 3s finns påde hos Pitchup och Hobbyking.
http://www.pitchup.se/index.php?page=details&prod=1220&cat=77&group=16
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16225

Snabbt räknat i g/1000mah (zippy batterier)
8000= 86g/1000mah
4000= 76,5g/1000mah
3000= 79,6g/1000mah

Skillnaderna är ju inte stora och det bästa förhållandet ger 4000mah batteriet men då får man ju lägga till extra vikt för mer kablar, kontakter och infästning.
I slutändan är det hugget som stucket och enkelheten i att köra ett 8000mah vinner nog. :)

Utloggad Claes P

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2012, 05:45:44 PM »
Jag kör med 4S 5800 accar och har en flygtid på 19:30 min med 25% kvar i accen på min Gaui 500X med Tiger motorer och FPV och hela kittet, känns nästan lite overkill med 8000 accar! Man måste ju vila emellanåt också :)

MrEbola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2012, 12:48:40 PM »
Nu när jag kom hem från semestern låg det en hög med prylar och väntade :)

Jag valde ett mitt emellan batteri att börja med så får jag helt enkelt se hur lång flygtid det blir.
Jag har ungefär 1kvm kolfiberplatta att hämta upp på mitt jobbs kontor men tyvärr så kommer bygget att stå still i en månad nu medans jag åker till Norge och jobbar så den får stå där tills jag kommer hem!

Någon som har tips på ett bra ställa att köpa Naza m GPS och MT2216 900KV? Jag vill gärna undvika tullkostnader :P Ebay snubben har inga 2216 och har pitchup.se lagt ner eller har dom glömt att betala för domänen?

Utloggad dezent

• Administrator
  • Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2012, 02:33:46 PM »
Pitchups webhotell blev hackade under gårdagen, du kan fråga dem
på facebook om priser osv eller om inte Erik ( the_jagular här på fpv.nu ) kan svara
direkt här i tråden.
https://www.facebook.com/pages/Pitch-Up-feeds-your-photo-addiction/145196412196316
DJI Phantom
Futaba T8FGS | EzUHF

Driver fpv.nu

thejagular

• Gäst
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2012, 01:46:50 AM »
Nu när jag kom hem från semestern låg det en hög med prylar och väntade :)

Jag valde ett mitt emellan batteri att börja med så får jag helt enkelt se hur lång flygtid det blir.
Jag har ungefär 1kvm kolfiberplatta att hämta upp på mitt jobbs kontor men tyvärr så kommer bygget att stå still i en månad nu medans jag åker till Norge och jobbar så den får stå där tills jag kommer hem!

Någon som har tips på ett bra ställa att köpa Naza m GPS och MT2216 900KV? Jag vill gärna undvika tullkostnader :P Ebay snubben har inga 2216 och har pitchup.se lagt ner eller har dom glömt att betala för domänen?

Hej!

Vi har vad du söker på lager för omgående leverans. Öppet butiken tis 10-15, ons 18-21, tors 10-15.

MVH Erik - Pitchup

MrEbola

• Gäst
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2012, 05:24:45 PM »
Kanoners! Jag kommer in och handlar när jag är hemma igen om 3 veckor :)

MrEbola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: augusti 28, 2012, 01:32:37 AM »
Jag hade lite tur idag!

Satt och kollade igenom vilka jag kommer att jobba med de kommande veckorna och såg att en av ROV piloterna är amerikan.
Några mail senare så har han gått med på att ta med en Naza med GPS åt mig om jag ser till att få den skeppad till honom innan han åker på måndag.
Sagt och gjort!
1st Naza med GPS inhandlad på overnight shipping hem till honom för 2740 riksdaler :)